Wystawa Martyny Miller "Z BRAKU LASU"

Chojnickie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż wystawy Martyny Miller "Z braku lasu", który odbędzie się 26 kwietnia br. o godz. 18.00 w ChCK.

Solowa wystawa interdyscyplinarnej artystki, doktory sztuk pięknych, żyjącej w Charzykowach od 2018 roku. Wystawa tytułem odnosi się do obszarów objętych nawałnicą 2017 roku. Na wystawie zobaczymy prace wideo, dźwięk, ceramikę
i instalacje z archiwum powstającego wokół rozwijanego przez artystkę projektu na terenach Braku Lasu.

Otwarcie wystawy rozpocznie się opowieścią multimedialną Martyny Miller z udziałem zaproszonych gości w sali widowiskowej Chojnickiego Centrum Kultury.

27 kwietnia o godz. 13.00 odbędzie się towarzyszący wystawie performans oraz wspólne sadzenie dziewanny przy rzeźbie Kopca w Braku Lasu.

Martyna Miller od 2018 roku prowadzi artystyczno-badawczy proces dotyczący ponawałniczych terenów Borów Tucholskich. Jej działania rozpościerają się od dokumentacji i performatywnych ingerencji w krajobraz po katastrofie po działania edukacyjne ze społecznością, współprace lokalne czy pracę nad zagadnieniami związanymi z odrastaniem lasu i projektowaniem krajobrazu zniszczonego klęską żywiołową. Od 2020 roku artystka opiekuje się rzeźbą Kopca – zachowanego w epicentrum katastrofy, w okolicach Suszka i jeziora Śpierewnik kopca karp (wyrwanych przez nawałnicę korzeni drzew). Rzeźba powstała z inicjatywy artystki we współpracy z Nadleśnictwem Rytel i na mocy wspólnych ustaleń zostaje oddana naturalnym procesom rozkładu i zarastania.

Kopiec od 2022 roku jest miejscem spotkań, działań artystyczno-edukacyjnych, poświęconych ochronie przyrody, obserwacji procesów obecnych w odradzającym się krajobrazie, a materialnie – ucieleśnieniem zmiany, katalizatorem procesów odrodzenia i gnicia, obiektem, który wypełnia pustkę po lesie, którego już nie ma, zapowiadając nadejście nowego.

Wystawa jest próbą podsumowania i ujawnienia pracy w Braku Lasu, w wymiarze osobistym i kolektywnym. Zadaje pytania o to czym jest przestrzeń po huraganie, jak daleko sięga pamięcią w przeszłość, jak bardzo projektuje przyszłość.
Zadaje pytanie o to, czym jest las. Jest to pierwsza wystawa artystki w regionie.

Zapraszamy na wycieczkę do Braku Lasu.

Wystawa potrwa do 12 maja br. Wstęp wolny.

Martyna Miller
interdyscyplinarna artystka, reżyserka i antropolożka, studiowała w Warszawie i Sarajewie, dyplom doktory sztuk pięknych otrzymała na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (promotorka: Izabella Gustowska). Współtwórczyni duetów Polanki i kolektywu TYNA. Współzałożycielka projektu DOMIE w Poznaniu, eksperymentalnego przedsięwzięcia na pograniczu sztuki, architektury i nauk społecznych. Od 2022 roku związana z zespołem badawczym projektu Creatures – Creative Practices for Transformative Futures. W swoich projektach bada związki pamięci i ciała. Poprzez wspomnienia i ich rekonstrukcje tworzy metody pracy z medialnością doświadczenia. Interesują ją związki między naturą i społecznością w procesach zdrowienia i transformacji. Jej ostatnie projekty, takie jak Memory Carp, Intimacy of Waters czy Sexinsitu, poddają analizie indywidualne i kolektywne relacje z wodą i oceanem, wchodząc w przestrzeń hydro-aktywizmu. Wykorzystuje wideo, performance, dźwięk i inne. Jej prace to często cykle, zbiory, gesty, fragmenty szerszych poszukiwań. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), laureatka Stypendium SIGMA (2013-2015), rezydencji TOKAS (2020) i Art Center Ongoing (2022) w Tokio. Jej prace pokazywane były m.in. na Manifesta w Prishtinie, Pawilonie Polskim Nord Art w Buedelsdorfie, Fotofestiwalu w Łodzi, w Zachęta. Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galeria Foksal, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Gdańska Galeria Miejska, BWA Wrocław Główny, BWA Zielona Góra i wielu innych. Wiele z prac artystki powstawało i było prezentowanych w teatrach m.in. w Nowym Teatrze w Warszawie, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Sort/Hvid w Kopenhadze, Teatrze Nordkraft w Aalborg, Kampnagel w Hamburgu.
W 2023 roku artystka rozpoczęła multidyscyplinarny projekt badawczy z Kanadyjskim Centrum Architektury i Mellon Foundation (“In the hurricane. On the land”), w ramach którego przez najbliższe dwa lata będzie odpowiadać na pytania dotyczące projektowania krajobrazu jako formy kształtowania ziemi poprzez praktyki związane ze społecznością i kwestiami ekologii. To nowy rozdział dla projektu Brak Lasu, włączenie go w szerszą dyskusję na temat globalnych procesów zależności od ziemi oraz znaczenia sztuki w budowaniu zmiany społecznej. Wystawa jest wstępem do tego procesu.

Wydarzenia